הבית בדוגית

מאת דוד כהן סקאלי אדריכלות ועיצוב פנים : "בית המאחד אדריכלות ותכנים אמנותיים לכדי שלמות אחת" ציטוט מכתבת שער במגזין בית ונוי. בית שהפך סמל לכאב ההתנתקות.
עיצובו האדריכלי הפנימי והחיצוני של   "הבית בדוגית" משקף את מורכבות סביבתו, את הכוחות הפועלים עליו ברבדים שונים, צרכים פונקציונאליים הייחודיים למגורים בסביבה מבודדת, צרכים מנטאליים מסועפים – אוריינטליות, אותנטיות, ומזרחיות מחד מערביות ומודרניות מאדך וקשר אמיץ לנוף הייחודי, לקולות ולנופה של העיר עזה.

עיצובו האדריכלי הפנימי והחיצוני של "הבית בדוגית" משקף את מורכבות סביבתו, את הכוחות הפועלים עליו ברבדים שונים, צרכים פונקציונאליים הייחודיים למגורים בסביבה מבודדת, צרכים מנטאליים מסועפים – אוריינטליות, אותנטיות, ומזרחיות מחד מערביות ומודרניות מאדך וקשר אמיץ לנוף הייחודי, לקולות ולנופה של העיר עזה.

Start Slide Show PicLens

הבית בדוגית

תכנון אדריכלות ועיצוב פנים – דוד כהן סקאלי

הקדמה – את "הבית בדוגית" לא ניתן להציג מבלי להציג את הקשרו, בחרתי לספר מעט מקורותיו כבסיס להבנת מראהו ותפקודו.

"הבית בדוגית" הוקם בצפון חבל עזה, בחבל ארץ שבתחילת תכנונו לא ידע אלא אחווה ושיתוף בין  דייגים ישראלים וערבים, בית ראשון שהוקם ביישוב דוגית והגשים חלום  חלוצי למגורים בחבל ארץ בתולי, קסום ומרגש, על חוף הים התיכון, בתפר בין אשקלון לעיר עזה. תושבי דוגית, בחרו ליישב חבל ארץ שמאז ומתמיד היה  בקונזנסוס הלאומי, תכנית המתאר של דוגית אושרה עוד בממשלת האחדות שעודדה את הקמת היישוב. ההתיישבות הוקמה בשל יופיו הראשוני של המקום, בגלל הים והדגה ובזכות יחסי השכנות הטובים עם תושבי עזה.

להפעלת המצגת ב3d לחץ כאן!dugit

אך, למרות הכל, בעודי לומד להכיר את הנוף, המקום ואנשיו, אני זוכר את עצמי בסירת דייג, יהודים וערבים צוחקים ונהנים בלב הים, אני מביט אל הגבעה בה אמור להבנות הבית, משמאלי אשקלון ומימין עזה, חרדה וספק הציפו אותי, הנוף והמצב יפה מכדי להיות אמיתי, הרגשתי את המתח ואת הסימנים לתחילת המאבק, סימנים הניכרים בעיצוב חוץ ופנים הבית בכל רמח איבריו.

עיצובו האדריכלי הפנימי והחיצוני של   "הבית בדוגית" משקף את מורכבות סביבתו, את הכוחות הפועלים עליו ברבדים שונים, צרכים פונקציונאליים הייחודיים למגורים בסביבה מבודדת, צרכים מנטאליים מסועפים – אוריינטליות, אותנטיות, ומזרחיות מחד מערביות ומודרניות מאדך וקשר אמיץ לנוף הייחודי, לקולות ולנופה של העיר עזה.

משנקף הזמן והתעוררה ה אינתיפאדה, הפך "הבית בדוגית" סמל לכאב ההתנתקות.

הבית בדוגית" חרג הרבה מעבר למשמעותו העיצובית "נטו" אל משמעות תרבותית, חברתית, מדינית ואמנותית. הבית הוצג לעיתים קרובות במדיה התקשורתית, בכתבות בנושאי אדריכלות במגזינים מקצועיים, בכתבות בנושאים חברתיים ומדיניים בערוצי הטלוויזיה השונים ( ערוץ 10, ערוץ, 2 וערוץ 1 ) בחדשות ובעיתונות כגון בידיעות אחרונות . הבית הוצג כנושא דגל של אדריכלות יפה וייחודית, יצירה אדריכלית המועדת להריסה או פינויי כחלק מתכנית ההתנתקות מחבל עזה.

כתבה ב 24 שעות

הבית בדוגית בשער גיליון 24 שעות של ידיעות אחרונות – 24/10/04

פרסומים אלו ואחרים חשפו רק טפח מסיפורו האדריכלי של בית זה ובמגזין "בית ונוי" פורסמה כתבה על הבית ועל היוצר מנקודת מבט של יצירה אדריכלית אומנותית. 

"רב שיח זה של צורות ותכנים, של חומר ורוח, הוא סיפורו של תכנון שתורגם לקומפוזיציה צורנית יצירתית ועשירה- לבית המאחד אדריכלות ותכנים אמנותיים לכדי שלמות אחת".

ציטוט מהכתבה בית בדוגית / מאת: מיה אור

מגזין בית ונוי /  גיליון מאי – יוני 2004.

כיום, כל השקט, השלווה והיופי בה החל תכנונו של "הבית בדוגית" הפכו לסיר רותח של רגשות .

"הבית בדוגית" נפגע לאחרונה מפגז מרגמה (תמונה מצורפת ) ולמזל כולם ללא נפגעים בנפש. הבית נפגע קלות בחזיתו הדרומית אך בפנים הבית נפגע קשה מרסיסים שפגעו בריהוט האותנטי  ובחומרי הגמר שמשהו מהיופי שלהם נותר בצילומים שתועדו  ובבניין עצמו .

פגיעת טיל בבית בדוגית

הטיל כמעט לא הזיק אך הפוליטיקאים הרסו אותו מהיסוד.

כאדריכל בעל משרד תכנון עצמאי וותיק, מלמד אדריכלות שנים רבות, מייסד וראש המגמה לאדריכלות ועיצוב פנים במכללה האקדמית "ספיר", פעיל מקצועית וציבורית, לשעבר מזכ"ל א.א.פ – אגודת אדריכלי הפנים בישראל ע.ר, כיום יו"ר א.א.מ – אדריכלים ומעצבי פנים ע.ר, כותב ספרות מקצועית ומאמרים, פועל במישורים חוקיים להשגת תקדימים משפטיים לשיפור אפשרויות תכנון איכותי,  ממייסדי ומנכ"ל בפורטל "בנה ביתך " ו "פורטל הבנייה " , תכננתי עד כה פרוייקטים רבים ציבוריים ופרטיים, בהיקפים "גדולים" ו"קטנים", פרוייקטים פשוטים או מורכבים, פרוייקטים קונוונציונאליים "טיפשים" או  "חכמים" , מודרניים ועתירי טכנולוגיה, בחלקם אף זכו לחשיפה והערכה רבה בעיתונות המקצועית כבמגזין מהנדסים ואדריכלים  ובעתונות הכללית כבעיתונים ידיעות, מעריב ועוד,  אך, בשום פעילות מקצועית או בתכנון פרוייקט מן הפרוייקטים הנ"ל לא חוויתי את האדריכלות במלוא עוצמתה כפי שנתגבשה בבית זה וכפי שניכר בביטויו האדריכלי הפנימי והחיצוני ובהערכה הרבה לה זכה.

ה "הבית בדוגית" משמש סמל וראי של תקופה אחת מן הקשות שהחברה שלנו חווה וככזה אני מוצא שהנו ראויי להערכה מקצועית התואמת את השפעתו והשיגיו במישורים האחרים .

בית בדוגית
מאת: מיה אור


צילום: יונתן רשליין

( כפי שפורסם בגיליון מאי – יוני 2004 במגזין בית ונוי )

תחושת הקונפליקט המלווה את אזור מיקומו קבלה בבית שתכנן האדריכל דוד כהן סקאלי ביישוב דוגית ביטוי צורני עז. מול נופו השלו של הים מגלם המבנה דיאלוג דינאמי בין קוים גיאומטריים חדים לבין קווים אמורפיים, רכים וזורמים, בין מזרח ומערב, בין הגלוי לסמוי.


מבנה חלל הפנים ( תמונת השער ) נשען על מפגש בין

ספיראלה בנויה וקוביית זכוכית שמורכבות המפגש ביניהם

יוצרות צורניות מלאת עניין.

הבית בדוגית, יישוב קטן ופסטורלי השוכן לחוף הים בין אשקלון וחופה הצפוני של עזה, היה הבית הראשון שנבנה ביישוב, ובתקופה בה החל תכנונו ניהלו תושביו יחסים הרמוניים עם שכניהם הדייגים המקומיים. שבויים ביופייה של הסביבה, החליטו סוניה וגבי לממש את חלומם לבנות בית במקום האהוב בו גדלו ילדיהם ועבודת התכנון הופקדה בידיו של אדריכל הפנים דוד כהן סקאלי, לו הגדירו השניים את חלומם: בית שיחשוף את נופו השלו של הים ויענה על צורכיהם, בית מסביר פנים שיאפשר להם לארח את חבריהם ומשפחתם הגדולה, שעיצובו, כמתבקש ממיקומו המורכב, יהיה אוריינטלי מחד, ומודרני מאידך.
גבי, קבלן במקצועו ( בנה את הבית ) לא חשש מאתגרים ביצועיים והמפגש בינו ובין המעוף והתעוזה של סקאלי זרם כדיאלוג פורה. במסגרת פרוגראמה יסודית ומקיפה, שקדמה לתכנון, הרבה סקאלי לשהות באזור, לטייל בחופיו, להתרועע עם הדייגים על מנת לעמוד מקרוב על תרבות המקום וללמוד את מנהגיו. כבר אז, הוא מספר, הפנים את תחושת הקונפליקט, שקבלה ביטויי עז בתכנון.

מכלול ההיבטים הפיזיים והאנושיים עמדו בבסיס תכנונו של הבית, אשר מבנהו מגלם את הווייתו המורכבת של האזור בו הוא ממוקם: קווים גיאומטריים חדים וקוים אמורפיים – זורמים משתלבים אלה באלה, מתפרצים ונסוגים חליפות, כמו מקיימים ביניהם מאבק ארכיטקטוני. ואכן המאבק, הקונפליקט שנולד מהמיקום המיוחד – עדיין ללא קשר לאשר התרחש מאוחר יותר – הוא הרעיון המוביל השזור בכל רובדי התכנון בצורה, בתוכן, בחומר ובצבע: קונפליקט צורני בין מזרח ומערב, בין קווים מאופקים לסוערים, בין חומרים וצבעים חמים וקרים, בין מבניות גלויה ונסתרת, בין צרכים גשמיים לצרכי הרוח.

מבנה הבית נשען על מוטיב המפגש בין ספיראלה בנויה וקוביית זכוכית, שמורכבות המפגש ביניהם יוצרת צורניות יוצאת דופן המזמנת התרחשויות ויזואליות מפתיעות. ואמנם, הבית אינו מתגלה באחת,

הבית בדוגית - מבט מרחוק בלילה

הבית בדוגית - מבט מרחוק בלילה

מרחוק הבית מזרחי, פסטורלי (צילום דוד כהן סקאלי)

הבית בדוגית - מבט מרחוק

הבית בדוגית - מבט מרחוק

חזיתו הקדמית, הפונה אל הרחוב ומאופיינת בקו מתון המתמזג עם נוף היישוב, אינה מסגירה כלל את "הסערה" הנחשפת בחזית האחורית הפונה לים, בה מתקיים ספק דיאלוג דינאמי ספק עימות בין גיאומטריה אכספרסיבית חדה לבין רכות הרמונית זורמת ומעוגלת.

הבית בדוגית - חזית מערבית

הבית בדוגית - חזית מערבית

חזות הבית: קומפוזיציה צורנית עשירה הנשענת על

מפגש בין קוים גיאומטריים חדים וקוים רכים ומעוגלים בין חומרים וגוונים חמים וקרים.

מבנהו המשופע של המגרש נוצל ליצירת בית בין שלוש קומות, שנבנה בעיקרון מבני של ספיראלה, ללא צורך בעמודים, למעט עמוד יחיד התומך את קורת הסלון שנבנה ליתר בטחון ואחד נוסף מולו שנבנה ליצירת איזון אסתטי- ויזואלי

דרישת הפרוגראמה לחבור ככל הניתן לנוף הים קיבלה ביטוי מעניין באמצעות סיפון רחב ( המשמש כמרפסת) המקיף את הסלון ומטפס למרפסת חדר האוכל שבקומת הכניסה, משקיף אל רצועת החוף ומהווה גורם דומיננטי מאוד בנופו הארכיטקטוני של הבית. הסיפון זורם בקו מעוגל, הרמוני ורך, ורק במפגש עם קיר אנכי ומרפסת חדר האוכל, הוא נשבר למעין "רסיסים" – אלמנטים משוננים המפרים את הזרימה.

הבית בדוגית - מבט אל הסלון מול הנוף והשקיעה

הבית בדוגית - מבט אל הסלון מול הנוף והשקיעה

מרפסת סיפון מעוגלת ממנה ניתן להשקיף אל נוף הים
מלווה את חזיתו האחורית של הבית
ומהווה גורם דומיננטי מאוד בחזותו.

הבית בדוגית - חזית "סוערת" מרובת סתירות וניגודים.

הבית בדוגית - חזית "סוערת" מרובת סתירות וניגודים.

המרפסת זורמת בקו רציף והרמוני עד מפגשה עם
קיר אנכי ומרפסת חדר האוכל שם היא "נשברת"
לאלמנטים חדים ומשוננים כמעין רסיסים.

הבית בדוגית - דיאלוג בין ניגודים

הבית בדוגית - דיאלוג בין ניגודים

חדר השינה מעל הסלון

חדר השינה מעל הסלון

חיזוק נוסף לקונפליקט הרעיוני–צורני מתקבל מחומריות חזית הבית
המשלבת זכוכית שקופה ואוורירית לצד טיח דקורטיבי במרקם גס
בצבעי חול ואפור – כחלחל חמים וקרים ( צילום דוד כהן סקאלי ).

הצביעה וחיפוי הטיח בוצעו בטכניקה שפותחה ע"י סקאלי בשיתוף חברת "דקור אלפא" תוך שימוש בצבעי ,אוייקוס" הידידותיים לסביבה, והיא אומצה ע"י החברה בפרויקטים רבים אחרים.

מפגש הספיראלה והקובייה של מעטפת המבנה יצר חלל פנים מלא עניין זוויות מבט משתנות וממדים שונים: קובייה סטטית אופקית, ספיראלה דינאמית המטפסת במתינות רומזת כלפי מעלה, ומימד אנכי המתקבל מחלל מרכזי פתוח, שמתנשא עד רום תקרת הבית ומסתיים בכיפת הזכוכית.

בקוויה המעוגלים משלימה הכיפה את זרימת הספיראלה המלווה את החלל, ומהווה מקור להחדרת אור יום ותחושת פתיחות המתקבלת ממראה השמיים הנגלים דרכה. בחזותו החיצונית של הבית יוצקת הכיפה מוטיב אוריינטאלי אותנטי החובר לסביבה.

הבית בדוגית - מבט אל הסקיילייט מעל פינת המשפחה

הבית בדוגית - מבט אל הסקיילייט מעל פינת המשפחה

בתמונה כיפת סקיילייט מחפה את החלל המשותף במפלס העליון
בו ממוקמים יחידת ההורים ושני חדרי ילדים

מבט אל פינת המשפחה

מבט אל פינת המשפחה

מוטיב הספיראלה של התכנון יצר במרכז הבית (מעל החלל המזרחי)
חלל פתוח המתנשא עד רום תקרתו ומסתיים בכיפת סקיילייט.

.

סקיצות רעיוניות

סקיצות רעיוניות

סקיצות רעיוניות

מבט מרחוק אל הכניסה לבית

מבט מרחוק אל הכניסה לבית

חזיתו הקדמית של הבית מתונה ומתמזגת עם נוף היישוב

הבית בדוגית - שביל הכניסה מהרחוב

הבית בדוגית - שביל הכניסה מהרחוב

שביל הכניסה מהרחוב מוביל אל מבואה חיצונית מזמינה

שקורת המבנה משמשת בה כקרוי.

חלוקת החלל, בהתאם לפונקציות המבוקשות, נעשתה כך, שמרוב חללי הבית מתגלה חוף הים:

קומת מרתף בה מוקמו חדרי הילדים הגדולים והיא תוכננה עם כל התשתיות הנדרשות, כך שתוכל להוות להם יחידת מגורים עצמאית בעתיד.

קומת הכניסה, הקומה הציבורית, היא קומה פתוחה בעיקרה, בת שני מפלסים: מפלס עליון הכולל מבואה רחבה, מטבח, פינת אוכל יומית, חדר אוכל עם מרפסת הפונה לים, שרותי אורחים מוצנעים וגרם מדרגות המוביל מטה אל קומת המרתף ומעלה אל הקומה העליונה.

המפלס התחתון כולל סלון לאירוח וחלל מזרחי המשמש כחדר משפחה ופינת טלוויזיה תחומה ברהיט-בר דו צדדי, אשר באזור המטבח מהווה דלפק אכילה יום יומי ובעברו השני גומחה לטלוויזיה.

הקומה העליונה כוללת יחידת הורים עצמאית ושני חדרי ילדים החולקים חדר רחצה משותף.


חלל המטבח, כמו חלל הבית כולו, משלב קווים ישרים ומעוגלים. המטבח עשויי עץ אגוז כהה

עם שילוב נירוסטה וכולל יחידות תחתונות, יחידות ייעודיות לאכלוס מכשירי חשמל ויחידת

דלפק דו-צדדי אשר בצד המטבח משמשת כדלפק- בר אכילה יום יומי ובצידה הפונה אל

החלל המזרחי כיחידת אכסון לטלוויזיה... ביצוע המטבח: "פנל מטבחים".

חומריות הפנים רגועה ומהווה פלטפורמה ראויה לצורניות הרב גונית של החלל: קירות שנצבעו בגוון שמנת עם שילוב של חיפוי טיח בצבע אפור כחלחל בצבע מסגרת חלונות האלומיניום ( דמויי בלגי – אפור במרקם מגורען ) , וריצוף באבן רמון צהובה שהונחה ללא פוגות ליצירת פני שטח אחידים בגון קרם צהבהב. אבן רמון מופיעה גם במשטחי העבודה במטבח, בכיורים ובמשטחי יחידות חדר הרחצה.


חדר הרחצה מפנק ומעוצב בקפידה שעיצובו מגלם היטב את

המוטיב המעוגל של שפת הבית.

שפת הפנים קוהרנטית לתכנון הארכיטקטוני, משלבת מאפיינים אוריינטליים עם מאפיינים "מערביים", שברובם ככולם ניכר המוטיב המוביל של ניגודים ומפגשי חומרים, דוגמת שילוב עץ אגוז כהה וחם עם נירוסטה, בצורת היסוד של ספיראלה וקובייה, דוגמת שולחן אוכל ייצוגי מעוצב כמלבן גיאומטרי לצד דלפק אכילה מעוגל ואמורפי, ועוד.


פינת האוכל הרשמית הפונה אל מרפסת הסיפון. השולחן משלב

מעמד מתכת ומשטח זכוכית עבה, וחיפויי הקיר שלצידו זהה

לחיפוי החוץ ויוצר תחושת המשכיות.

ניגוד הגלוי והנרמז מודגש במיוחד בקומת הכניסה הפתוחה כביכול, אך למעשה זורמת כחוויה מתמשכת שמכל פינה בה מתגלה תמונה שונה. כך, למשל, נהנית הקומה כולה מכיפת הזכוכית הצובעת אותה בגווני אור קסומים, אך רק בעת ישיבה בחלל המזרחי ניתן לחוות את מלוא הדרה.

יחידות הריהוט הקבוע תוכננו ע"י האדריכל והם שולבו עם פריטי ריהוט ונוי שמרביתם בוצעו בהזמנה ועיצובם משקף זיקה לסגנון אתני – מרוקני: גופי תאורה דקורטיביים עשויים תחרת מתכת וחרוזים שהותאמו לגוני הבית, ריפודים ססגוניים, שפע של כריות מסוגננות, פריטי נוי מנחושת ועוד, היוצרים אוירה חמימה ומארג צבעוני עשיר ומוקפד.

רב שיח זה של צורות ותכנים, של חומר ורוח, הוא סיפורו של תכנון שתורגם לקומפוזיציה צורנית יצירתית ועשירה- לבית המאחד אדריכלות ותכנים אמנותיים לכדי שלמות אחת.


תכנית גגות

תכנית קומת כניסה

תכנית קומת כניסה

הבית בדוגית / תכנית קומת כניסה



הבית בדוגית / תכנית קומה א'

הבית בדוגית סקיצה לחזית דרומית

הבית בדוגית סקיצה לחזית דרומית

הבית בדוגית - סקיצה לחזית הכניסה - חזית מזרחית

הבית בדוגית - סקיצה לחזית הכניסה - חזית מזרחית

הבית בדוגית - חזית מערבית

הבית בדוגית - חזית מערבית

במפלס תחתון קומת מרתף במפלס האמצעי קומת הכניסה ובמפלס עליון חדרי השינה.


אדריכל דוד כהן סקאלי

במקביל לעבודות התכנון שהוא מבצע כבעליו של משרד לאדריכלות ועיצוב פנים במרכז הארץ, מנהל אדריכל הפנים דוד כהן סקאלי סדר יום מקצועי מגוון: סקאלי משמש כמרצה וכראש מגמת אדריכלות ועיצוב פנים שיסד במכללת "ספיר", כמייסד ומנכ"ל בפורטלי הבניה: "בנה ביתך" ופורטל " הבניה ", וכיו"ר תאגיד המתכננים א.א.מ (ע.ר) . בנוסף עוסק בכתיבת מאמרים וספרות מקצועית.

אדריכל דוד כהן סקאלי למד במגמה לעיצוב סביבה באקדמיה לאומנות ועיצוב "בצלאל" בירושלים ולימודי הסמכה בתכנון אורבאני במסגרת תכנון כולל בטכניון חיפה ובאוניברסיטת אריאל. בעודו תלמיד ב"בצלאל" זכה בפרס קרן תרבות אמריקה – ישראל על יצירה באומנות פלסטית ובהמשך יצירותיו אף הוצגו במסגרות מוזיאליות שונות בארץ ובחו"ל.

חיבור זה בין אדריכלות ואומנות מלווה את כל דרכו המקצועית. "אדריכלות"
אומר סקאלי "היא יצירה במשמעות רחבה, תפיסה אסתטית מקיפה, יצירה אומנותית שימושית המכילה את הרוח והחומר יחדיו, יצירה בה צורה תוכן ומשמעות חוברים לבית ולשגרת החיים".

יש לו לסקאלי אני מאמין מוצק ומגובש מאד של תפיסת תכנון הקשורה קשר הדוק לתפיסתו את הווית הבית, וגישתו האסתטית מעוגנת, לדבריו, בנוף ילדותו: " איני משלים עם תרבות ההגירה שאפיינה כל חלקה טובה בארץ הזו. גדלתי בתחילה בצריף ולאחר מכן בבית צנוע מוקף בשיכונים ופשע,תפיסת עולם סוכנותית של דלות הצורה החומר והרוח. מאסתי בעליבות הזאת ובמסגרת עיסוקי באדריכלות, אני משתדל לעשות למען עיצוב חיים יפים והרמוניים יותר. גבית עבורי הוא משכן לערכים הגדולים משגרת היום, מעין "מיקרו" עולם ממנו אנו יוצאים אל העולם שבחוץ, וממנו שואבים כוחות להתמודד עם מורכבות הקיום והחיים. שום מגבלת תקציב לא מצדיקה תכנון דל. הפרויקטים היפים ביותר שלי תוכננו עם תקציב צנוע יחסית לאנשים עם חזון ושאיפות".

בהתייחסו לבית בדוגית ולמורכבות הצורנית המאפיינת אותו, הוא אומר: " בבית בדוגית, כבכל תכנון בית אחר ברחבי הארץ, בקשתי לחבור למקום ולנסיבות המייחדות אותו, לגילויי הרקמה הסביבתית, הפיסית והאנושית, לתרבות ולמנטאליות ובמקראה זה גם לקשת רגשות מורכבת מאוד הכרוכה בו.

היצירה שלי אינה מבחינה בין חומר לרוח, כי אם משלבת אותם למקשה אחת. זהו ביטוי פיזי המעניק פתרון לצרכים ובו בזמן משקף רבדים רגשיים. הבית" הוא מוסיף ומסביר " צמח מתוך סביבתו, ומגיב אליה. ככלל, להבדיל מיצירה בתחומים אחרים, האדריכלות נטועה עמוק בקרקע, משתמשת בטכנולוגיה כחומר ביד היוצר לחיבור תכנים פיזיים ורוחניים. בית הוא מקום למוחשי ולמופשט, משכן לגוף ולנשמה וככזה ביטויו הפיזי הוא עשיר ומורכב".

פרטים ופרויקטים נוספים על דוד כהן סקאלי ניתן למצוא באתר:

http://habniya.co.il/scaly/?p=1586

Start Slide Show with PicLens Lite PicLens

אודות אדר' דוד כהן סקאלי

- " סקאלי אדריכלות ועיצוב פנים " - משרד לתכנון כולל - אדריכלות בניין, עיצוב פנים ונוף. אדר' דוד כהן סקאלי, מרצה, מייסד וראש המגמה לאדריכלות ועיצוב פנים במכללת ספיר, ממייסדי פורטל בנה ביתך ופורטל הבניה, יו"ר "א.א.מ - אדריכלים ומעצבי פנים ", לשעבר מזכ"ל "א.א.פ - אגודת אדריכלי הפנים ע.ר" . אדר' דוד כהן סקאלי מתמחה בתכנון פונקציונאלי ערכי ואומנותי.